E-commerce: de online winkel
De online wereld is één grote winkelstraat geworden, waar iedereen kijkt, vergelijkt en koopt. Consumenten vinden er de nieuwste producten, aanvullende informatie en kunnen prijzen vergelijken. Shoppen op het internet zit logischerwijze in de lift. Steeds meer mensen durven de stap te zetten om online te kopen. Het gevolg is dan ook een krachtige groei van webshops.
Fysieke winkel: offline winkelen
Toch mag je de rol van de fysieke winkel niet onderschatten. Het is niet dat omdat een consument online research doet, ook de aankoop online doet. Consumenten vinden persoonlijk contact nog steeds belangrijk tijdens de aankoop. Bovendien willen ze voelen, ruiken en proeven: iets wat een online winkel niet kan.
Multichannel verkopen: het beste van 2 werelden
Zoals je uit vorige twee delen kan afleiden, is enkel een online webwinkel niet voldoende. Daarnaast is het ook niet verstandig om te strijden tégen het internet. Een webwinkel is vaak de eerste kennismaking met een bedrijf. De consument vindt wat hij zoekt en gaat vergelijken op vlak van prijs en kwaliteit. Voor deze consument overgaat tot de aankoop, wilt hij waarschijnlijk het fysieke product eens vastnemen of passen.
Online vergelijken is met andere woorden een belangrijke stap, maar het feit dat consumenten graag voelen, ruiken of proeven kunnen we niet wegcijferen. De multichannel-strategie biedt hier een logische oplossing voor. Zo kan de consument kiezen of hij online koopt of naar de fysieke winkel komt voor een aankoop.