Internet retailing of ‘e-tail’: zal traditionele retail verdwijnen?

Reeds 15 jaar geleden werd er gewezen op het groeiend belang van internet retailing en e-commerce. Vandaag blijkt inderdaad dat e-tail populairder is dan ooit. Deze trend doet zich voor bij volwassen markten, waarbij er een verschuiving merkbaar is van offline naar online, maar ook bij groeimarkten, waar een snelle verstedelijking en de verspreiding van het internet voor nieuwe shoppingmogelijkheden hebben gezorgd. De vraag blijft echter of e-tail de traditionele retail ooit volledig zal kunnen vervangen.

Calendar icon25 augustus 2013

Wat is e-tail?

E-tail of e-tailing is de verkoop van retail goederen via het internet. De term is een afkorting van internet retailing of elektronische retailing. Het is een aanvulling op enkele hedendaagse termen zoals e-mail, e-business en e-commerce.

Van retail naar e-tail

Naarmate de mogelijkheden van internet groeide, was er een verschuiving merkbaar van retail naar e-tail oftewel van stenen winkels naar virtuele internetwinkels. Vandaag is e-tail erg populair bij de consument, vooral omwille van het gemak, de ruime keuze en de aanwezigheid van beoordelingen en reviews, wat het vergelijken van producten en diensten mogelijk maakt. Bovendien zijn hindernissen die e-tail jarenlang in de weg stonden grotendeels verholpen. Zo kan je tegenwoordig in zowat elke e-tail shop veilig online betalen en kan er snel geleverd worden. Sommige webwinkels voorzien zelfs virtuele pashokjes, zodat je kledingstukken kan passen vooraleer je ze online koopt.

Volgens ‘Forrester Research’ zouden de Europese online verkopen tegen 2016 met 78% toegenomen zijn tot 230 miljard dollar.

Zal e-tail retail volledig kunnen vervangen?

E-tail is maar één van de mogelijke opties. E-tail is gemakkelijk en snel, maar als mensen op zoek zijn naar een manier om zich te ontspannen en shoppen zien als een leuke vrijetijdsbesteding, zullen ze hun dag niet op internet spenderen, maar in de stad. Daar kunnen ze winkels afwisselen met een drankje en een hapje en ervan genieten om gezellige winkelstraten te doorkruisen.

De populariteit van e-tail mag dan wel toenemen, maar zolang steden en dorpen investeren in centra waar het aangenaam shoppen is, zal de traditionele retail naar alle waarschijnlijkheid niet zo snel verdwijnen. 

Overzicht